Har er hemsida auktoritet?

Har er hemsida auktoritet?

Har er hemsida auktoritet?

Publicerad: 17/1, 2023

En hemsida med hög auktoritet kan vara ovärderlig för att få nya kunder och göra fler och bättre affärer. Det beror på att när människor söker efter information eller produkter på nätet, är de mer benägna att lita på och besöka webbplatser som har hög auktoritet.

Auktoritet av en hemsida syftar alltså på dess trovärdighet och rykte som en källa av information. Det kan mätas på flera olika sätt, men några vanliga metoder är:

  • Antalet inkommande länkar till en hemsida: Ju fler länkar som pekar på en hemsida, desto högre auktoritet tillskrivs den.
  • Kvaliteten på länkarna: Länkar från högt auktoritativa hemsidor väger tyngre än länkar från mindre auktoritativa hemsidor.
  • Sökmotor ranking: En hemsida som rankas högt i sökmotorerna anses vara en auktoritativ källa.
  • Sociala medier: Antalet delningar och interaktioner på sociala medier kan också användas för att mäta auktoriteten hos en hemsida.
  • Branschrelaterade länkar: Länkar från webbplatser som är relaterade till den webbplats som ska mätas auktoriteten på väger mer än länkar från webbplatser som inte är relaterade till den.

Ett exempel på detta är om du har en e-handel hemsida för att sälja produkter. Om din hemsida har en hög auktoritet, kommer det att rankas högt i sökmotorerna vilket gör det lättare för potentiella kunder att hitta din hemsida när de söker efter relaterade produkter. Det leder till fler besökare på din hemsida och därmed fler potentiella kunder.

En annan fördel med en hög auktoritet hemsida är att det ökar förtroendet för ditt företag. När människor ser att din hemsida har många länkar från andra webbplatser och rankas högt i sökmotorerna antar de att er hemsida är en pålitlig och trovärdig källa. Detta kan leda till att fler kunder känner sig trygga med att göra affärer med dig.

Här är några tips för att uppfylla kraven för att öka auktoriteten på en hemsida:

Skapa kvalitativt innehåll
Skapa innehåll som är användbart, intressant och unikt. Det är mer sannolikt att andra webbplatser kommer att länka till din hemsida om den innehåller nyttig information.

Få länkar från andra webbplatser
Försök att få länkar till din hemsida från andra webbplatser genom att skicka gästinlägg, delta i forum och nätverk, och skapa relaterade innehåll.

Förbättra sökmotoroptimering
Gör din hemsida så sökmotorvänlig som möjligt genom att använda relevanta nyckelord, skapa meta-taggar och optimera bilder och videor.

Sociala medier
Använd sociala medier för att sprida ordet om din hemsida och därigenom få fler besökare.

Skapa länkar från branschrelaterade webbplatser
Försök att få länkar från webbplatser som är relaterade till din bransch eftersom det kan hjälpa dig att öka din auktoritet i branschen.

Var aktiv i communitys
Var aktiv i online-communityn inom din bransch genom att delta i diskussioner, svara på frågor och få uppmärksamhet för din expertis.

En hemsida med hög auktoritet leder till att fler människor delar ditt innehåll på sociala medier. Detta hjälper i sin tur till att sprida ordet om ditt företag och få fler människor att besöka din hemsida. Ju fler människor som besöker din hemsida, desto större är chansen att du kommer att få nya kunder och göra fler och bättre affärer.

Sammantaget är en hemsida med hög auktoritet en viktig faktor för att öka synligheten för ditt företag på nätet, få nya kunder och göra fler och bättre affärer. Det kan hjälpa dig att öka trafiken till din hemsida, öka förtroendet för ditt företag och sprida ordet om ditt företag till fler människor.

I ett samarbete med Svenskwebbservice och någon av våra anslutna webbyråer arbetar vi med att bygga hemsidor med auktoritet. 

Joe Formgren
070-679 79 00
Kommunikationsstrateg
Medgrundare och utvecklare Yodo CMS
Mera Information: Yodo CMS
Webbyrå: Svensk Webbservice

Se alla nyheter »

Kommentarer

Skriv en kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en kommentar

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder endast cookies i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen. Du behöver godkänna detta som besökare. - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga