Domäninventering för att få ordning och reda på er domän, hemsida och e-posthantering.

Domäninventering för att få ordning och reda på er domän, hemsida och e-posthantering.

Ordning och reda på er domän, hemsida och e-posthantering

Publicerad: 10/1, 2023

Som leverantör av av hemsidor och e-post vill vi belysa vikten av att det onekligen kan uppstå en hel del problem om man inte har ordning och reda på sina IT-tjänster och olika personer i en verksamhet har handlat upp olika funktioner?

Vi ger här några exempel på problem som kan uppstå om man inte har ordning och reda på domänhanteringen och olika personer i en verksamhet har handlat upp olika tjänster som hemsida och e-posthantering.
Det kan vara t.ex:

  • Dubbelbetalning: Om flera personer i en verksamhet har handlat upp samma tjänst utan att samarbeta, kan det leda till att verksamheten betalar för samma tjänst flera gånger.
  • Förvirring vid förnyelse: Om olika personer har ansvar för olika tjänster, kan det vara svårt att veta när det är dags att förnya domänen eller andra tjänster, vilket kan leda till att tjänsterna löper ut och att verksamheten därmed tappar sina domäner eller tjänster.
  • Inte enhetligt: Om olika personer ansvarar för olika tjänster, kan det leda till att verksamheten har olika e-postadresser och hemsidor på olika plattformar och det kan vara svårt att få en enhetlig och professionell presentation av verksamheten.
  • Svårigheter att hantera e-post och webbtrafik: Eftersom olika personer kan peka olika MX-poster eller A-poster på olika e-post eller webbservrar, kan det leda till svårigheter för verksamheten att hantera e-post och webbtrafik.
  • Säkerhetsrisker : Om olika personer i verksamheten har handlat upp olika tjänster med olika säkerhetsnivåer, kan det leda till säkerhetsrisker och svårt att hålla koll på vilka tjänster som är skyddade och inte.
  • Det är viktigt att ha en gemensam strategi för domänhanteringen och att alla i verksamheten samarbetar och kommunicerar för att undvika dessa problem. Det kan vara bra att ha en person eller en grupp i verksamheten som är ansvarig för domänhanteringen och som ser till att det finns en gemensam översikt över alla domäner och tjänster som verksamheten har handlat upp.

Sveriges landskodstoppdomän (ccTLD) är som bekant .SE. Domänhanteringen av .se-domäner administreras av en organisation som kallas IIS (Internetstiftelsen i Sverige).

När en domän är registrerad, kan man använda den för att peka på en hemsida eller en e-postadress. Pekningen till hemsidan och e-postadressen sker via DNS (Domain Name System). DNS är ett system som gör det möjligt att använda ett domännamn istället för en IP-adress för att nå en webbserver eller e-postserver.

För att peka en domän till en hemsida, måste man ange vart webbservern som hostar hemsidan finns, vilket görs genom att lägga till en så kallad A-post eller en AAAA-post i DNS.

Om du vill peka domänen till en e-post server, lägger man till en MX-post. Den MX-posten pekar på en e-postserver och behöver även en viktighetsvärde för att avgöra vem som ska ta emot mejlen. En viktighetsvärde på 0 är vanligt för primär server, och högre värden används för sekundära serverns fallback.

Det är möjligt att ha olika leverantörer för domänregistrering och tjänster som webbhotell och e-post. Så länge man har rätt inställningar i DNS kan man peka domänen på olika webbhotell och e-postservrar.

I ett samarbete med Svenskwebbservice och någon av våra anslutna webbyråer arbetar vi med tjänsten "Domäninventering". Dvs vi kartlägger och sammanställer era uppgifter så att behörig personal från er verksamhet alltid kan få tillgång till de uppgifter som vi arkiverat för er räkning.

Joe Formgren
070-679 79 00
Kommunikationsstrateg
Formgren.com
Medgrundare och utvecklare Yodo CMS
Mera Information: Yodo CMS
Webbyrå: Svensk Webbservice

Se alla nyheter »

Kommentarer

Skriv en kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en kommentar

Om cookies och datainsamling

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Datainsamling och datalagring

Webbplatsen kan använda sig av Google Analytics och liknande tjänster för att samla in data om ditt besök på webbplatsen. Ingen personlig data sparas, utan endast information om själva besöket i sig, det vill säga länkklick, sidvisningar, hur länge en viss sida har visats och liknande. Informationen kan användas av oss för att analysera hur besökare använder vår hemsida, samt för att i framtiden kunna förbättra och optimera innehåll och funktion på hemsidan. Informationen kan också användas av Google (eller motsvarande leverantör) för att optimera information och annonser, så att du får mer relevanta/personliga sökträffar eller annonser i leverantörens övriga tjänster.

Har du vidare funderingar kring hur cookies och datainsamling används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder endast cookies i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen. Du behöver godkänna detta som besökare. - Läs mer här »

Acceptera alla Endast nödvändiga