Rådgivning och konsultation avseende SEO och SEM.

Rådgivning och konsultation avseende SEO och SEM.

Skillnaden på SEO och SEM

Publicerad: 20/12, 2022

Som samarbetspartner och användare av Yodo CMS förklarar vi här begrepp som kan vara bra att känna till när det gäller termerna SEO (Search Engine Optimization) och SEM (Search Engine Marketing). Det är två olika strategier som används för att öka synligheten av en webbplats på sökmotorer.

SEO syftar till att förbättra en webbplats så att den rankas högre på sökmotorernas resultatsidor. Det handlar om att optimera en webbplats för sökmotorer genom att använda sökmotorvänliga tekniker och struktur. Detta inkluderar att använda relevanta sökord, att skapa länkar från andra webbplatser och att optimera webbplatsens tekniska struktur. Målet med SEO är att förbättra en webbplats så att den rankas högre på sökmotorernas resultatsidor och därmed öka dess synlighet för användare som söker efter relaterade sökord.

SEM, å andra sidan, är en strategi som syftar till att öka synligheten av en webbplats genom att betala för annonsplats på sökmotorer. Detta innebär att du kan köpa annonsplats på sökmotorer som Google och Bing genom att betala för varje klick på annonsen (PPC, pay-per-click). Målet med SEM är att få fler besökare till en webbplats genom att visa annonser för den på sökmotorer när användare söker efter relaterade sökord.

Så sammanfattat är SEO en strategi som syftar till att förbättra en webbplats så att den rankas högre på sökmotorernas resultatsidor, medan SEM är en strategi som syftar till att öka synligheten av en webbplats genom att betala för annonsplats på sökmotorer.


Vilken av ovanstående metoder är bäst för att analysera statistik?
Det beror på vad du vill analysera och vad du hoppas att få ut av analysen. Både SEO och SEM kan vara användbara verktyg för att analysera statistik och få en bättre förståelse av hur din webbplats presterar.

Om du vill få en övergripande bild av hur din webbplats presterar och vilka faktorer som påverkar dess ranking på sökmotorerna, kan SEO vara ett bra verktyg. Genom att analysera olika aspekter av din webbplats, som sökord, länkar och teknisk struktur, kan du få en bättre förståelse av vilka åtgärder du kan vidta för att förbättra din webbplats ranking på sökmotorerna.

Om du däremot vill få en mer detaljerad bild av hur dina annonser presterar och vilka faktorer som påverkar konverteringar (t.ex. försäljningar eller formuläranmälningar), kan SEM vara ett bra verktyg. Genom att analysera annonsrelaterade data, som klickfrekvens, konverteringsfrekvens och kostnad per konvertering, kan du få en bättre förståelse av hur dina annonser presterar och vilka åtgärder du kan vidta för att förbättra dem.

Så i sammanfattning kan både SEO och SEM vara användbara verktyg för att analysera statistik, men det beror på vad du vill analysera och vad du hoppas att få ut av analysen.


Är bägge metoderna effektiva om man skall arbeta med marknadsföring jämfört med traditionella mediakanaler?
Ja, både SEO och SEM kan vara effektiva verktyg för marknadsföring och kan vara en bra komplettering till traditionella mediakanaler.

SEO är en strategi som syftar till att förbättra en webbplats så att den rankas högre på sökmotorernas resultatsidor. Genom att optimera en webbplats för sökmotorer kan du öka dess synlighet för användare som söker efter relaterade sökord, vilket kan öka trafiken till din webbplats och därmed öka ditt företags synlighet.

SEM är en strategi som syftar till att öka synligheten av en webbplats genom att betala för annonsplats på sökmotorer. Genom att köpa annonsplats på sökmotorer som Google och Bing kan du få fler besökare till din webbplats genom att visa annonser för den på sökmotorer när användare söker efter relaterade sökord. Detta kan vara en effektiv metod för att nå en specifik målgrupp och kan vara en bra komplettering till traditionella mediakanaler.

Så i sammanfattning kan både SEO och SEM vara effektiva verktyg för marknadsföring och kan vara en bra komplettering till traditionella mediakanaler, beroende på vad du vill uppnå med din marknadsföring och vilken målgrupp du vill nå.

Sammanfattningsvis så börja med att gå igenom eller bygg om er gamla hemsida så att den är optimalt sökmotoroptimerad (SEO) innan ni börjar marknadsföra er på internet överhuvudtaget. Därefter gäller det att mediaplanera smart och göra rätt strategiska investeringar när det gäller relevant SEM. Ni kan vara riktigt trygga på en punkt. Yodo CMS är utvecklad, och utvecklas hela tiden vidare, för optimal SEO.
Ett sista tips är avslutningsvis - köp ingenting som gäller marknadsföring på internet över telefonen - hur bra det än låter! Tycker du det verkar intressant, be om ett mail med ett efärsförslag så kan du i lugn och ro stämma av det med någon aktör du har förtroende för,

Kontakt för rådgivning och konsultation

Joe Formgren
Kommunikationstrateg
Svensk Webbservice
Yodo CMS

Se alla nyheter »

Kommentarer

Skriv en kommentar

Svar till ×

Inga kommentarer än...
Bli först att kommentera detta innehåll!

Skriv en kommentar

Om cookies

Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa används till och hur cookies kan undvikas. Vår webbplats är skapad med publiceringssystemet Yodo, och använder sig av så kallade "tillfälliga cookies" eller "session-cookies" som lagras tillfälligt och försvinner när du stänger ned din webbläsare.

Ifall du loggar in till vår webbplats, så används även så kallade "varaktiga cookies", som sparas på din dator i upp till trettio dagar, eller tills dess att du själv raderar dem. En varaktig cookie används också för att komma ihåg ifall du valt att stänga den ruta som informerar om att cookies används på webbplatsen.

Cookies används dels för att optimera webbplatsens funktion och anpassa den efter dina önskemål, dels för att kunna analysera statistik så att vi kan göra webbplatsen bättre för dig som besökare och kund. Webbplatsens funktionalitet är dock ofta, till viss del, beroende av tillfälliga cookies (exempelvis för att du ska kunna lägga artiklar i varukorgen, genomföra köp, för att du ska kunna hålla dig inloggad, eller för att förhindra spam i kontaktformulär).

Om du vill undvika cookies kan du konfigurera din webbläsare så att cookiefilerna inte laddas ner i din dator. Tillfälliga cookies är, som ovan framgått, dock nödvändiga för att navigera på vår webbplats.

Den data som lagras i våra cookies används endast för att rent tekniskt kunna möjliggöra användandet av våra tjänster. Vi sparar ingen personlig information i cookies på besökarens dator.

Utöver våra egna cookies så kan förstapartscookies från Google Analytics 4 (i enlighet med rådande GDPR-lagar) förekomma. Detta för att spara besöksstatistik, i syfte att kunna optimera vår webbplats och närvaro på nätet.

Ja eller Nej till cookies?

Du kan själv acceptera att ta emot cookies eller inte. Webbläsare som Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome och Opera tar emot cookies automatiskt, men du kan ändra dina personliga inställningar så att du inte accepterar Cookies. Om du väljer att stänga av möjligheten att ta emot cookies så kommer många webbplatser inte kunna ses eller utnyttjas maximalt.

Hur stoppar jag cookies?

Din webbläsare ger dig möjlighet att blockera cookies. Olika webbläsare och versioner av webbläsare fungerar på olika sätt, och kan skija sig åt i hur man ändrar dessa inställningar. Nedan finns länkar till instruktioner för några av de vanligaste webbläsarna:

Har du vidare funderingar kring hur cookies används på vår webbplats, vänligen kontakta oss!

Stäng

Denna webbplats använder cookies
Vi använder endast cookies i enlighet med rådande GDPR-lagstiftning för funktion och bästa möjliga upplevelse för den här webbplatsen. Du behöver godkänna detta som besökare. - Läs mer här »

Acceptera